Tavallisten ihmisten kuntosali

Jaksota treenaaminen oikein päivittäiseen arkeen, neuvoo Lääkärikeskus Aavan asiantuntija Jussi Sievälä

Aktiivisen harjoittelun aloittaminen vuoden alussa on todella tavanomaista. Tässä tekstissä käydään läpi harjoittelun vaikutusta palautumiseen, jotta alkuinnostuksen jälkeenkin harjoittelu säilyisi säännöllisenä. Tekstissä käydään myös syvällisesti läpi, miksi kehon palautumiseen tiettyjen asioiden säännöllinen tekeminen on merkityksellistä. Haastattelin artikkelia varten Lääkärikeskus Aavan asiantuntijaa Jussi Sievälää, jolla on pitkä historia takana hyvinvoinnin parissa useissa eri organisaatioissa.

Ihminen on todella mielenkiintoinen kokonaisuus ja tunnetusti ei ole olemassa yhtä ainoaa ”pilleriä” millä pääsisi huipputuloksiin. Kaikki tekeminen vaikuttaa kokonaisuuteen ja jokainen valinta voi viedä itseään kohti omaa tavoitetta tai poispäin tavoitteesta. Jussilla on tähän asiaan heti alkuun erittäin syvällistä kerrottavaa ja pääsemme uppoutumaan ihmisen ihmeelliseen maailmaan.

”Ihminen on monimutkainen organismi. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kaikella tekemisellä on merkityksensä. Oikeanlainen palautuminen koostuukin monista pienistä päivittäisistä valinnoista. Palautumiseen vaikuttaa mm. päivittäinen ravinto, liikunnan harrastaminen, nukkuminen/uniaika fyysinen kunto, sukupuoli, ikä, alkoholi, perimä yms”, hän kertoo. Melkoisen moni asia siis vaikuttaa pelkästään palautumiseen.

Palautumisesta on alettu viime aikoina puhumaan erittäin paljon, koska se on havaittu korreloivan suoraan hyviin tuloksiin. Jos ihminen ei palaudu, on turha yrittää lisätä kierroksia. On opeteltava hyviä tapoja, jotka auttavat palautumisessa. No mitä sitten on hyvä palautuminen ja miten sitä voi kehittää?

”Jos haluaa maksimoida hyvän palautumisen, tulee arjessa tehdä oikeita valintoja, jotka pitkässä juoksussa tukevat parasympaattisen hermoston toimintaa. Parasympaattinen hermosto on osa autonomista hermostoa ja sen tehtävänä on palauttaa ja ylläpitää kehon lepotilaa. Toinen osa autonomista hermostoa on sympaattinen hermosto, jonka tehtävänä on valmistella keho rasitusta varten. Parantamalla oikein kestävyyskuntoasi, lisäät mahdollisuutta paremmalle palautumiselle. Myös oikeanlainen ravinto ja ruokarytmi tukevat palautumista. Työpäivän aikana ja työpäivän jälkeen jokaisen tulisi tehdä asioita, joilla pääsee irti työstään, jotta keho saisi hieman lepoa. Erityisesti työpäivän jälkeinen irtautuminen työstä on tärkeää. Liian myöhäinen raskas liikunta tai ruokailu viivästyttää palautumista”, Jussi kertoo kehon palautumisen automaattisesta tekniikasta.

Mistä tiedän, että palaudunko riittävästi

Tässä kohdassa tulee mieleen, että mistä tietää olenko palautunut vai käynkö kierroksilla. Kun on hyvä flow päällä keho tuottaa stressiä, mutta mieli ei välttämättä tunnista sitä stressiksi. Miten voi tietää, että onko keho positiivisessa lataustilassa vai voiko latautuneisuus mennä yli?

”Liiallinen tai vääränlainen stressi on enemmänkin psyykkisen ja tietty liiallisen fyysisen kuormituksen aiheuttamaa sympaattisen hermoston aktivaatiota, joka jää ikään kuin päälle. Näin ollen parasympaattinen hermosto ei pääse palauttamaan kehoa. Tavallinen toimistotyö ja etenkin työpäivän pituus on jo huonokuntoiselle kova fyysinen ponnistus, jolloin keho kuormittuu liikaa. Tähän päälle psyykkinen stressi niin kakku onkin jo valmis. Kun ihminen ei pääse palautumaan stressistä on vastassa ennemmin tai myöhemmin uupuminen ja loppuun palaminen”, hän kertoo vääränlaisen stressin tuomasta kokonaisvaltaisesta kuormituksesta.

Sanon usein asiakkaillemme, että tärkeintä liikunnan harrastusta aloittaessa on hakea liikunnasta hyvää mieltä, tulokset tulevat aina parhaiten hyvällä mielellä toimien. Liikunta tuottaa tutkitusti kehossa positiivisia vaikutuksia ja saa endorfiinit liikkeelle, joka tuottaa positiivisia mielihyvän tunteita. Jos keho taas on ylirasitus tilassa, positiivisia tunteita on vaikea löytää oikein mistään. Kysynkin Jussilta, että mistä tunnistaa onko palautunut arjen rasituksista.

”Hyvän palautumisen merkkejä ovat mm. virkeä mieli, yöunet riittävät ollaksesi pirteä, leposyke on normaalilla tasolla, liikuntaa harrastavilla tekee mieli taas lähteä lenkille, kroppa ja mieli tuntutuvat hyvältä ja muutenkin on hyvä olla. Jos et palaudu kunnolla alkaa mieli muuttua, väsyttää, unohtelet asioita, olet ärtynyt ja esimerkiksi viikonloppu ei riitä lepäämiseen ja koko ajan tuntuu, että olisi ikään kuin veto poissa”, hän kertoo. Nämä ovat asioita, jotka tulisi jokaiselle ihmiselle olla etuoikeus.

Nykyisin ihmisillä oikeanlainen palautuminen on hyvin haastavaa toteuttaa. Nykyinen informaatiotulva pakottaa aistimme olemaan valppaina jatkuvasti ja se voi kroonistaa sen, että ei ehkä enää osaa edes tunnistaa omien voimavarojen heittelyä. Jos tähän tilaan menee, niin Jussi aiemmin mainitsikin liiallisesta jatkuvasta kuormasta, että ”kakku on sitten valmis”. Eli siitä seuraa ennemmin tai myöhemmin loppuun palaminen. Kysyn, että mitä teknisiä apuvälineitä hän suosittelee asiakkailleen.

”Käytän itse ja suosittelen myös asiakkailleni Firstbeatin mittalaitetta. Se antaa todella syvällistä analyysiä kehon palautumisesta ja stressitasoista. Firstbeat mittauksen sekä henkilökotaisen palautteen jälkeen henkilö oppii paremmin tulkitsemaan sykevälivaihtelua ja ymmärtämään asioita, jotka omassa arjessa palautumiseen vaikuttaa”, hän kertoo yhdestä mullistavasta palautumisen seurantaan tarkoitetusta keksinnöstä.

Liikunta vaikuttaa positiivisesti palautumiseen

Palataan vielä liikunnan harrastamiseen ja siihen, että kuinka saa parhaat tulokset harjoitteluun. Liikunnan harrastamisesta on lukuisia tutkimuksia jotka osoittavat vastaansanomattomasti sen terveydelliset hyödyt. Seuraavaksi tulee asiaa, joka kannattaa lukea ajatuksella. Jos jokin asia meni aiemmin ohi niin nyt kannattaa keskittyä huolella, jotta tiedät mitä liikunta-alan guru sanoo liikunnan pysyvästä juurruttamisesta omaan arkeen.

”Kun haluat aloittaa liikunnan harrastamisen niin, etsi jokin liikuntamuoto, josta tykkäät ja aloita rauhallisesti. Liian moni lisää kerralla liikaa liikuntaa ja näin altistaa itsensä hyvin nopeasti ylirasitukselle, jolloin esimerkiksi vastustuskyky laskee ja flunssa tarttuu helpommin. Maltilla liikenteeseen ja tarpeeksi matalalla teholla on paras neuvo. Lisää pikkuhiljaa liikunnan määrää, EI TEHOJA. Näin kehityt, jaksat ja pysyt terveenä. Siitä se motivaatiokin lisääntyy, kun huomaat koko ajan jaksavan paremmin. Muista, että takapakit ovat ihan normaaleja ja kun tiedostat ne etukäteen, niin saat itsesi takaisin liikkeelle nopeammin. Tärkeämpää on käydä vaikka 20 minuutin kävelyllä kuin että liikunta jäisi kokonaan pois. Nautiskele!”, hän vinkkaa. Loistavia, toteuttavia asioita lähes jokaiselle ihmiselle.

Hyvinvointi lähtee etenemään siis hyvin pienistä asioista, mutta ne vaativat työtä oppia. Elämän hyvät asiat on vaikea omaksua, mutta niiden kanssa on helppo elää. Kun taas huonot tavat on helppo omaksua, mutta niiden kanssa on vaikea elää. Ihmisellä kuitenkin itsellään on joka päivä mahdollista valita miten päivänsä käyttää ja meneekö helpoimman kautta. Sekin on todettu, että jos tykkää joka päivä esimerkiksi mennä työpäivän jälkeen sohvalle lepäämään ja menee niin sanotusti mukavuusalueelle. On kuitenkin huomattu, että jatkuva mukavuusalueella oleminen tulee ajan saatossa muuttumaan pysyväksi epämukavuusalueeksi.

”Jokainen on vastuussa lopulta omista tekemisistään. Luennoilla kysyn useasti, että mikä on ihmisten tärkein arvo, mitä et missään nimessä haluaisi menettää. Lähes poikkeuksetta vastaus on TERVEYS. Seuraava kysymys onkin, että kuinka moni voi rehellisesti sanoa, että tekee päivittäin asioita terveytensä ylläpitämisen eteen. Silloin onkin hieman hiljaisempaa. Terveys, kun olemme terveitä, otetaan itsestään selvyytenä. Moni havahtuu oikeasti sen tärkeyteen vasta kun se on menetetty. Terveenä pysyminen ei tarkoita vain liikunnan harrastamista ja oikeaa ruokavaliota. Arjen muu aktiivisuus näyttäisi olevan suuremmassa merkityksessä kuin pelkkä liikunta. Jokaisen kannattaa miettiä omaa päiväänsä, sillä jos esimerkiksi istut liikaa, et voi kumota passiivisuuden aiheuttamia haittoja liikunnalla”, Jussi päättää erittäin tärkeästä asiasta kertomisen.

Toivomme haastateltavan kanssa, että tämä teksti auttaisi edes jotakin miettimään omaa terveyttään ja alkaisi panostamaan siihen päivittäin.

Osta itsellekin Firstbeat mittaus ja ala panostamaan oikeisiin asioihin hyvinvointisi kannalta. Täältä lisätietoa!

@Vocatum uutiset
Jyrki Kolmonen

Ajankohtaista

[caption id="attachment_5399" align="alignleft" width="199"] Kuvituskuva[/caption] Eija aloitti kuntosaliharjoittelun maltillisesti. Aloittaessaan kuntosaliharjoittelua, hän ei pystynyt juoksemaan ollenkaan nilkkojen nivelrikkojen vuoksi. Hän...

Lue lisää »Katso kaikki

AAA Korkein luotto luokitus