Kuntosali Oulu, Pirkkala, Tampere, Kempele.
Aloittaminen kuntosalilla

Sykealueet selkokielellä – millä sykkeellä kunto kasvaa ja rasva palaa?

Moni kuntoilija on kuullut puhuttavan sykealueista, mutta käytännössä käsitteet voivat tuntua monimutkaisilta. Mitä tarkoittaa peruskestävyysalue? Millä sykkeellä kannattaa liikkua, jos haluaa polttaa rasvaa? Entä mikä ero on vauhtikestävyyden ja maksimikestävyyden välillä?

Vocatumilla haluamme tehdä kuntosaliharjoittelusta ja liikunnasta selkeää – ilman turhaa vaikeuttamista. Tässä artikkelissa saat ymmärrettävän katsauksen sykealueisiin ja siihen, millä sykkeellä kannattaa treenata oman tavoitteen mukaan.


Miksi sykealueet ovat tärkeitä?

Sydämen syke kertoo suoraan, kuinka kovalla teholla keho tekee töitä. Kun tiedät omat sykealueesi, saat treenistä enemmän irti. Esimerkiksi:

  • Liian kevyt treeni voi tuntua mukavalta, mutta ei välttämättä kehitä kuntoa.
  • Liian raskas treeni voi puolestaan kuormittaa liikaa ja hidastaa palautumista.

Kun liikut oikealla sykealueella, kehität kuntoa ja saat parhaat tulokset ilman turhaa ylikuormitusta.


5 sykealuetta – selkokielellä

  1. Lämmittely ja palautuminen (n. 50–60 % maksimisykkeestä)
    Kevyt liikunta, kuten rauhallinen kävely. Sopii erityisesti palautumiseen ja peruskunnon ylläpitoon.
  2. Peruskestävyys PK (n. 60–70 % maksimisykkeestä)
    Tämä on tärkein alue peruskunnon ja rasvanpolton kannalta. Liikkuminen tuntuu kevyeltä ja sitä jaksaa tehdä pitkään. Esimerkiksi kevyt hölkkä tai pyöräily.
  3. Vauhtikestävyys VK (n. 70–85 % maksimisykkeestä)
    Kehittää tehokkaasti hapenottokykyä ja lihaskestävyyttä. Tällä alueella liikkuminen hengästyttää, mutta on silti hallittua.
  4. Maksimikestävyys MK (n. 85–95 % maksimisykkeestä)
    Lyhyitä, kovia ponnistuksia kuten intervallit tai raskaampi kuntosaliharjoittelu. Sopii edistyneille.
  5. Anaerobinen alue (95–100 % maksimisykkeestä)
    Keho tekee töitä ilman riittävää happea. Tuntuu erittäin raskaalta eikä tätä aluetta kannata tavoitella usein.

Miten lasket oman maksimisykkeen?

Yksinkertainen kaava on:
220 – oma ikä = maksimisyke.

Esimerkiksi 40-vuotiaalla tämä olisi noin 180. Tästä laskettuna peruskestävyyden alue sijoittuu noin 108–126 sykkeeseen.

Kaava on kuitenkin suuntaa-antava. Jokaisen keho reagoi eri tavalla, ja siksi oman sykkeen seuraaminen käytännössä on arvokasta.


Millä sykkeellä kunto kasvaa ja rasva palaa?

  • Rasvanpoltto onnistuu parhaiten peruskestävyysalueella (60–70 % max). Treeni tuntuu kevyeltä, mutta pitkäkestoisena kuluttaa tehokkaasti rasvaa energiaksi.
  • Kunto kasvaa erityisesti, kun mukana on myös vauhtikestävyyttä (70–85 % max). Tämä kehittää sydäntä ja keuhkoja sekä nostaa suorituskykyä.

Yhdistämällä molempia alueita – kevyitä pitkiä treenejä ja hieman kovempia pätkiä – saat parhaan hyödyn.


Sykealueet ja kuntosaliharjoittelu

Moni ajattelee sykealueet vain juoksun tai pyöräilyn näkökulmasta, mutta myös kuntosalilla ne ovat tärkeitä. Raskaammat sarjat voivat nostaa sykkeen vauhtikestävyyden alueelle, kun taas rauhallisempi lihaskuntoharjoittelu pysyy peruskestävyydessä.

Kun tiedät omat tavoitteesi, voit muokata myös salitreeniä niin, että se tukee joko rasvanpolttoa, lihaskasvua tai kokonaisvaltaista kunnon kehittämistä.


👉 Liity jäseneksi Vocatumin kuntosalille ja opi käyttämään sykealueita oman treenisi tukena. Meillä saat selkeät ohjelmat ja ohjaajan tuen, jotta tiedät millä teholla kannattaa harjoitella.


Lue myös:


Tavallisten ihmisen kuntosali

Kuntosali, jossa ohjaus ja ohjelma kuuluu hintaan

Meiltä saat selkeän elämän­tilanteesi huomiovan kuntosali­ohjelman ja opastuksen liikkeiden suorittamiseen käytännössä. Vocatumilla tiedät heti, mitä tehdä – ilman arpomista.
  • Pirkkala, Oulu, Kempele

Ota yhteyttä

Haluatko kysyä lisää tai varata ilmaisen tutustumiskäynnin kuntosalille? Täytä ja lähetä oheinen lomake, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.

"*" näyttää pakolliset kentät

Valitse jokin näistä